Een eigen onderneming starten in 10 stappen

Alle belangrijke zaken op een rij

Dé vraag die startende ondernemers stellen is: 'hoe begin ik?' Om je op weg te helpen hebben we alle algemene zaken voor je op een rij gezet. Maar let op: per branche en gemeente gelden mogelijk ook andere verplichtingen en regels.          

1. Onderzoek de mogelijkheden  
Je wilt een eigen bedrijf gaan starten, maar wat voor bedrijf? Wat is jouw product of welke dienst(en) ga je leveren? Bekijk goed wat alle mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.

Het schrijven van een businessplan draagt bij aan het in kaart brengen van de zakelijke kansen, risico’s en klanten. Moeite met het schrijven van een businessplan? Leg eens een voorbeeldplan naast jouw ondernemersplan.

2. Verken de markt en bepaal de strategie 
Hoe en met wie ga je de markt op? Wie zijn jouw concurrenten en wat is jouw onderscheidend vermogen? Definieer jouw klanten en bepaal de strategie voor de komende jaren.

Ga jij starten via Yourco? Dan heb jij geluk want Yourco heeft reeds marktonderzoek gedaan op al haar locaties.

3. Stel een financieel plan op             
Met een financieel plan brengt u in kaart hoeveel u nodig heeft en waar u dat vandaan haalt. Heeft u voldoende eigen vermogen, heeft een financiering nodig of kiest u bijvoorbeeld voor crowdfunding?

In veel gevallen dien je als ondernemer rekening te houden met het aanvragen van diverse vergunningen (zoals bv. een bouwvergunning). Ook krijgen ondernemers vaak te maken met milieuvoorschriften op het gebied van bijvoorbeeld energie en afvalstoffen. Deze regels kunnen per regio, vakgebied en type onderneming verschillen.

Bij alles wat komt kijken rondom de huisvesting van jouw bedrijf kan Yourco je helpen! Neem eens contact op om te zien wat de mogelijkheden zijn.             

4. Bedenk een bedrijfsnaam               
Om jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK) heb je een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, niet te ingewikkeld, blijft hangen én maakt duidelijk wat je te bieden hebt. Check altijd van tevoren of de bedrijfsnaam niet bestaat en besluit of je de merkrechten wilt verwerven.

5. Kies een rechtsvorm         
Wanneer jij jouw bedrijf gaat inschrijven bij de KvK, dien je ook aan te geven voor welke rechtsvorm je kiest. Dit heeft onder meer gevolgen voor de aansprakelijkheid van de organisatie en bepaalde belastingverplichtingen.               

Vroeger toonde je als ZZP’er op basis van een VAR-verklaring (verstrekt door de Belastingdienst) aan dat er geen sprake was van een vaste dienstbetrekking tussen jou en de opdrachtgever.
Op 1 mei 2016 is er echter een nieuw systeem van modelovereenkomsten ingevoerd. Deze wetswijziging veroorzaakte veel onzekerheid bij de ZZP’ers en opdrachtgevers over de eventuele financiële gevolgen.   
Recent is besloten dat de handhaving op de wet DBA is uitgesteld en pas ingaat op 1 juli 2018. Dat betekent dat de Belastingdienst op dit moment nog niet actief controleert of er sprake is geweest van een vast dienstverband bij het uitvoeren van een opdracht.          
   
Meer weten? Lees het artikel Rechtsvormen: welke vorm past bij jou?              

6. Breng de administratie op orde    
Zorg dat jouw zakelijke administratie op orde is. Je moet bijvoorbeeld duidelijk kunnen laten zien hoeveel BTW je moet betalen of terugkrijgt.          

Om het overzicht te houden en te voorkomen dat jouw zakelijke en privéadministratie door elkaar heen gaan lopen is het goed om een zakelijke rekening te openen. Wanneer je jouw administratie wilt uitbesteden aan een boekhouder, kan het zelfs zijn dat een zakelijke rekening een vereiste is.    

Bekijk hier welke wetten en regels er zijn m.b.t. jouw zakelijke administratie.        

7. Stel algemene voorwaarden op    
Met algemene voorwaarden maak je direct duidelijk welke rechten en plichten jij en jouw klanten over en weer hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan garantietermijnen, aansprakelijkheid en betalingsvoorwaarden. 

Bekijk hier hoe je de algemene voorwaarden opstelt en wat erbij komt kijken. 

8. Controleer de vereisten  
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor (financiële gevolgen) van ongelukken e.d. Breng de bedrijfsrisico’s in kaart, beperk ze zoveel mogelijk of dek ze zo goed mogelijk af.

Als ondernemer moet je soms aan bepaalde beroepseisen voldoen. Ook aan het bedrijfspand kunnen eisen worden gesteld. Bijvoorbeeld m.b.t. brandveiligheid en d.m.v. het bestemmingsplan. Deze eisen zijn afhankelijk van vakgebied en gemeente. Check dus goed van tevoren waar jij en jouw bedrijf aan moeten voldoen.       

9. Schrijf het bedrijf in bij de KvK      
Wanneer je klaar bent voor de officiële start van jouw bedrijf, is het tijd voor een bezoek aan de KvK. Om te kunnen starten moet jouw bedrijf ingeschreven worden in het Handelsregister.

Bij het starten van een eenmanszaak, CV, VOF of maatschap ga je zelf naar een KvK-kantoor om het bedrijf in te schrijven. Hierna ontvang je direct een Kvk-nummer. Het fiscale BTW-nummer volgt op een later moment per post.

Wanneer het gaat om een rechtspersoon (zoals een BV of NV), regelt de notaris deze inschrijving meestal voor jou.      

10. Marketing en promotie
Acquisitie is een van de belangrijkste punten op jouw to do-list. Een gebrek aan klanten kan immers de groei van jouw bedrijf in de weg staan. Een actieve houding levert vaak nieuwe contacten en opdrachten op. Ga dus naar netwerkbijeenkomsten, ben actief op social media en benader mensen bijvoorbeeld ook o.b.v. koude acquisitie.


Meer weten?
Bekijk de webinar “Starten van een eigen bedrijf”. In dit webinar wordt je meegenomen door alle onderwerpen waar je als startende ondernemer mee te maken krijgt.

Jouw ondernemerschapskwaliteiten test je via deze link.           



Bron: Kamer van Koophandel en Ik ga starten